Norge er ikke en naiv nasjon



Det er helg og jeg ser frem til å få muligheten til å få lest alt jeg må igjennom. Hverdagene flyr forbi, og uansett hvor mye man planlegger å få gjort, strekker man ikke til. De siste ukene har jeg og en gruppe  jenter fra klassen startet med å lage middag til hverandre hver fredag. Som et lite avbrekk fra alt før helgens innspurt. Det viser seg til at dette har blitt vår lille mulighet til å diskutere all verdens temaer og problemer. Noe som for min del er herlig, for jeg elsker å diskutere og snakke om annet enn bare skole.
Igår ble temaet Norge og innvandring tatt opp. Hvor etter 2 timer med for og imot Norges åpenhet for nye borgere ble diskutert, kom vi frem til en viss enighet.

Jeg mener at Norge ikke er "naive" av den grunn at de åpner dørene til nye borgere fra andre land. Nettopp fordi at det burde være sånn, ikke bare i Norge men i andre land og. Selvsagt burde det ikke være fritt fram, men det er ikke til å legge skjul på at vi har mange ressurs sterke ikke-etnisk Norske, i Norge. Det er det lett å glemme. Jeg mener man ikke skal stemple disse nye borgerne og våre fremtidge nye borgere som late, lite tilpassningsdyktige, kriminelle og krevende mennesker. For det blir feil, selv blant etnisk Norske er ikke Ola Nordmann selv like representativ alltids. Men om man skal fokusere bare på syndebukkene i samfunnet kommer man ingen vei. For det finnes så mange fler, som faktisk gjør så mye for andre og samfunnet, og det er disse menneskene som holder det oppe, og det er de man må fokusere på først og fremst. Norge er et herlig land, og det er plass til flere.

Det ligger et behov for at både de etnisk-norske og innvandrerne tilpasser seg hverandre. Det er lett å si store ord som - hvorfor skal vi tillate at de får sitt, de burde ta til takke for at de får være her-. Men man kommer ikke langt med et sånt syn, og det blir helt feil om man skal nekte andre det de har igjen av kultur og tradisjon, fordi de har fått muligheten til å komme hit. På en annen side så kreves det, at dette er gjensidig, at våre nye borgere og tilpasser seg. Derimot vil ikke det bety at de skal nødvendigvis kle seg som oss, eller spise som oss, eller gjøre alt som oss, fordi vi er forskjellige.

Sett fra en annen vinkel, Nordmenn har muligheten til å flytte til hvor enn de vil, uten at det skal være et problem med å få oppholdstillatelse, for Nordmenn blir tatt imot med åpne armer uansett. Men det er det lettt å glemme. Det at noen sier at det burde være vanskeligere å komme inn til Norge, at det burde ikke være nødvendig at Norge tilpasser seg, er å være dobbelt moralsk til en viss grad. Når man forventer en god mottakelse i andre land, men i Norge så skal vi være strenge og gjøre det problematisk for andre.

Det er for min del fantastisk at jeg har kunnet reise fra Norge, og rett til Polen for å ta medisinutdanningen min, og for meg var det ikke mer problematisk enn å sette meg på et fly, nettopp fordi jeg har et Norsk pass. Og jeg tror mange nordmenn tar dette for gitt. De tar friheten de har som en selvfølge, når det for mange er uaktuelt å reise over landegrenser. Norge er ikke en naiv nasjon, men man er naiv om man ser virkeligheten, kjenner til virkeligheten og fortsatt ikke retter seg deretter.


Sheery K

0 kommentarer:

Blogger Template by Clairvo