Det Normale



Jeg har en generell interesse for samfunn, og menneskets plass i samfunnet, som en del av en helhet. Av den grunn tok jeg et emne på Uio, og det kun pga min nysgjerrighet for det ukjente. Den formeningen jeg hadde om seksualitet og kjønn, var langt ifra hva jeg hadde forestilt meg, av hva det virkelig gikk ut på. Noe som overrasket meg og jeg er glad jeg tok del i det. Jeg håper på å kunne gi en smakebit av et av temaene som ble tatt opp, og kanskje gi deg noe å tenke på.

" Normer er regler og forventninger for hvordan man bør oppføre seg... sett fra samfunnets perspektiv. Uformelle normer er uskrevne regler,... og forskjellige kulturer kan ha ulike normer til samme situasjon."

Normer som omhandler seksualitet og kjønn, er normer som står sentralt i hetero-normativiteten, de setter standarden til forventningspresset til normene i samfunnet. Begrepet hetronormativitet kommer av teorien om en heteroseksuell kjønns-orden, som blir det samme som å si, normer som er ansett som normal og god oppførsel. Denne kjønnsordenen anses å være den rette måten å leve på.

Følger man ikke dette generaliserte livsløpet risikerer man å bli stemplet som annerledes. For noen er det å være ulik andre positiv og for andre negativt. I seg selv burde det ikke være et problem, å ikke være som alle andre. Derimot blir ett hvert avvik og brudd problematisert. Mange frykter for å være annerledes for det kan vise seg at det ikke er trygt, for man blir synlig og sårbar. Man utsetter seg selv og blir stemplet av samfunnet, der toleranse for det ukjente ikke er sterk. Det er tøft å bryte fra normene, og konsekvensen er en egens tro på at et behov for forklaring oppstår. Samfunnets forventning

til at du som ikke er "normal" skal forklare deg, på hvorfor. Et godt eksempel er homofile, som forventes "å komme ut av skapet".

Det å streve etter å være normal og passe inn, handler om søken etter samhørighet, identifiseringen av hvem en er som person, opp i mot normene i samfunnet. Her spiller seksualitet en viktig rolle, der seksualitet omhandler spørsmålet om identitet. Videre bærer dette bud på ulike tilknytninger og identifikasjoner. Seksualitet har en stor betydning for identifiseringen og spiller en betydelig rolle for hvordan forventningene er til deg som person i samfunnet.

Et av normene, som omhandler identifisering er det for det ideelle livet; nemlig det monogame livslange kjernefamilie livet. Der det forventes at du lever opp til det. Det er det som anses som den trygge og sunne måten å leve på. En annen side av identifisering og søken etter aksept, vil være og er forplanting. Der avkom står høyt på agendaen til fellesskapet. Lengsel etter barn, videreføring av biologien, er for mange meningen med livet.

Lever du opp til samfunnets forventninger av deg? Stempler du ofte andre folk som viker fra det "normale"?


Sheery K.


Bilde: http://www.bt.no/meninger/kronikk/Sinte-feminister-og-stakkarslige-menn-1931384.html

-http://hva-er.no/hva-er-normer/

0 kommentarer:

Blogger Template by Clairvo